Hoog scoren in de zoekresultaten van Google kan een fenomenale impact hebben op het succes van uw bedrijf.
U kunt de expertise van een Zoekmachine Optimalisatie bedrijf inschakelen, of als u de tijd heeft, zijn er enkele wijzigingen die u zelf aan uw website kunt aanbrengen.
Stap 1: Zoekwoordonderzoek
Welke trefwoorden denkt u dat uw klanten zouden typen om naar uw producten of diensten te zoeken? Een zoekwoord kan uit één woord bestaan (bijv. “optimalisatie”), maar meestal hebben meerdere zoekwoorden of zinsdelen de voorkeur, omdat ze specifieker zijn en waarschijnlijker zijn wat uw klanten zoeken .
Schrijf er zoveel op als je kunt bedenken. Bedenk alternatieve woorden. Overweeg geografische zinnen als ze belangrijk zijn voor uw klant (bijv. “huis schoonmaken”). Haal ook wat ideeën uit de websites van uw concurrenten. Probeer een lijst te maken van 20-30 trefwoordzinnen.
Kies de twee trefwoordzinnen waarvan u denkt dat er het meest naar wordt gezocht. Maar onthoud ook dat hoe meer concurrentie er is voor een zoekwoord, hoe moeilijker het is om topposities te behalen. Als je hoog in Google wilt scoren op het zoekwoord ‘verzekeringen’, heb je een heel lange weg te gaan. Dus doe je best om twee zoekwoordzinnen te selecteren die het meest relevant zijn voor je bedrijf, maar die niet vaag of competitief zijn. Het is een goed idee om 2 of 3 woorden in elke zin te gebruiken (bijv. “bruiloft cateringdiensten”).
Stap 2: Web Copy
Webcopy verwijst naar alle woorden of tekst op uw website. Omdat inhoud koning is in de wereld van zoekmachines, moeten uw zoekwoordzinnen strategisch op uw webpagina worden geplaatst om Google ervan te overtuigen dat uw inhoud zeer relevant is voor die zoekwoorden. Hoe prominenter ze zijn, hoe beter. (Houd er rekening mee dat, hoe belangrijk zoekmachines ook zijn, klanten op de eerste plaats komen, dus zorg ervoor dat uw exemplaar ook goed leest.)
Zo kunt u de bekendheid van elk zoekwoord vergroten:
- Plaats uw zoekwoorden in koppen, bij voorkeur aan het begin van de kop;
- Voeg trefwoorden toe aan de bovenkant van de pagina;
- Waar nodig vetgedrukte of cursieve zoekwoorden;
- In plaats van een link naar een andere pagina met de tekst ‘Klik hier om meer te lezen’, kunt u de formulering opnieuw formuleren om uw trefwoorden op te nemen, bijvoorbeeld ‘Lees meer over onze SEO Teksten
Een belangrijke tip is om deze trefwoorden ook op te nemen in je HTML “title tag”. Gebruik een content management systeem om deze wijzigingen zelf aan te brengen, of vraag uw webontwikkelaar dit te doen als u niet zeker weet hoe. Nadat u uw pagina heeft verfijnd, kunt u overwegen nieuwe inhoud toe te voegen, zoals gedetailleerde beschrijvingen van wat u aanbiedt, veel gestelde vragen en informatieve artikelen over uw producten en diensten.
Het is ook goed om in gedachten te houden dat zoekmachines alleen tekst kunnen lezen, geen afbeeldingen. Vaak voegen webontwikkelaars woorden in afbeeldingen in om er beter uit te zien voor websitebezoekers of gebruiken ze Flash voor animatie, maar dit is een grote belemmering voor zoekmachines.
Stap 3: Backlinks
Elke link van een andere website naar uw website (niet van uw website) wordt door zoekmachines beschouwd als een stem van populariteit voor uw bedrijf en zal uw ranking verbeteren. Maar het is de kwaliteit, niet de kwantiteit, van de links die cruciaal is. De andere websites moeten relevant zijn voor uw branche, en bij voorkeur zelf hoog aangeschreven staan. Tien kwaliteitslinks tellen veel zwaarder dan 500 links van willekeurige websites.
Net zoals uw persoonlijk zakelijk netwerk een belangrijke impact kan hebben op het succes van uw bedrijf, zo ook het online netwerk dat u opbouwt op het internet. Vind alle relevante websites die naar u zouden kunnen linken, zoals niet-concurrerende bedrijven en brancheorganisaties. Schrijf een vriendelijke e-mail naar elk van hen met een beschrijving van het voordeel dat hun bezoekers zouden hebben bij kennis over uw bedrijf, en verzoek hen een link naar uw website te maken. De meeste mensen zullen de eerste keer niet reageren, dus een follow-up telefoontje is meestal nodig.
Hoe controleer ik mijn resultaten?
Controleer de komende maanden uw positie in Google door de door u gekozen trefwoorden in het zoekvak te typen en uw positie in de ranglijst te registreren. Kijk ook naar uw hostingrapporten om te begrijpen welke zoektermen uw bezoekers gebruiken om uw website te vinden.
Het bovenstaande proces kan ook worden herhaald voor elke pagina van uw website. Vergeet niet uw inhoud bij te werken en het aantal links naar uw website voortdurend te verhogen.
Naarmate uw ranking stijgt, zou u een overeenkomstige stijging van het webverkeer en een aanzienlijke toename van verkoopaanvragen moeten zien. Zorg ervoor dat u de bron van uw klantenaanvragen registreert, zodat u het succes van uw marketinginspanningen kunt meten.
Onthoud: als u het meet, kunt u het verbeteren.